Search

What are you looking for?

Slapeloosheid

“Gewoon” slecht slapen of slapeloosheid? Hieronder leest u het verschil. Vermoedt u slapeloosheid? Laat het verder onderzoeken.

100% vergoeding na verwijzing
Korte wachttijden
Multidisciplinaire kijk
Kleinschalige locaties
Slaaponderzoek bij u thuis

Iedereen heeft wel eens te maken met periodes waarin men slecht slaapt of waarin het niet lukt om in slaap te vallen. Ongeveer 1 op de 3 mensen heeft regelmatig last van dit soort slaapproblemen, maar meestal zijn deze problemen tijdelijk en gaan ze vanzelf weer over. We spreken van een slapeloosheid als de klachten niet incidenteel zijn en langer dan drie weken duren. Slapeloosheid wordt ook insomnie genoemd. Langdurige slapeloosheid kan grote impact hebben op iemands welzijn.

Wat zijn symptomen van slapeloosheid?

Mensen die lijden aan slapeloosheid hebben last van één of meer van de volgende symptomen:

  • Moeite om in slaap te vallen
  • Regelmatig wakker worden ‘s nachts en dan moeilijk doorslapen
  • Te vroeg wakker worden in de ochtend
  • Vermoeid opstaan
  • Algehele vermoeidheid of slaapaanvallen overdag
  • Prikkelbaar
  • Geheugen -en concentratieproblemen
  • Gemiddeld korter dan 5 uur per nacht slapen

Er zijn verschillende soorten slapeloosheid

  • Paradoxale insomnie

Bij paradoxale slapeloosheid denkt men kort te slapen, maar dat blijkt in werkelijkheid niet zo te zijn. Het aantal uren dat er wordt geslapen is langer dan men zelf inschat.

  • Psychofysiologische insomnie

Bij psychofysiologische slapeloosheid is men ervan overtuigd dat hij/zij niet kan (in)slapen, waardoor het ook echt niet lukt. Je slaagt er niet in om op een normale manier in slaap te vallen en hoe meer je je best doet om te gaan slapen, des te meer wakker je blijft. Een slaapritueel, zoals gordijnen dichtdoen en tanden poetsen, krijgt de associatie met wéér een slechte nacht tegemoet te gaan. Dit kan leiden tot angst en hypernervositeit.

Op momenten dat je niet bezig bezig met proberen in de slapen, zoals bijvoorbeeld tijdens tv-kijken of lezen, valt men juist wel in slaap.  De kern van psychofysiologische slapeloosheid is het zichzelf hebben aangeleerd, hoewel onbewust, van een negatief slaapgedrag.

  • Slapeloosheid door een slechte slaaphygiëne

Een slechte slaaphygiëne betekent dat door slechte gewoonten of omstandigheden men niet goed in slaap kan vallen.

  • Idiopatische insomnie

Bij idiopatische slapeloosheid bestaat geen duidelijke oorzaak van de klachten. Deze diagnose wordt gesteld als er geen andere oorzaken zijn te vinden voor de slapeloosheid.

Wat zijn de gevolgen?

Tekort aan slaap kan ernstige gevolgen hebben. Men is overdag erg moe, snel geïrriteerd en niet alert. Mensen zijn vaak ook emotioneler door slaaptekort. Al met al kan slaaptekort leiden tot een flinke beperking van het dagelijks functioneren. Op langere termijn kan slaaptekort leiden tot depressies en angststoornissen.

Hoe wordt de diagnose gesteld?

Aan de hand van speciale vragenlijsten en een slaaponderzoek kan worden vastgesteld of er sprake is van slapeloosheid en welke vorm.

Welke behandelingen zijn er mogelijk?

Als de oorzaak van de slapeloosheid vastgesteld is, kan er gericht een behandeling worden opgestart. Soms zijn praktische slaapadviezen simpelweg genoeg. Maar ook kan cognitieve gedragstherapie worden geadviseerd. De arts kan ook tijdelijk slaapmedicatie voorschrijven.

Wat kunt u zelf doen aan slapeloosheid? De Ruysdael Slaapkliniek heeft een aantal tips op een rij gezet die u kunnen helpen met in slaap vallen en doorslapen. Probeer niet alle tips tegelijk, maar kies wat het beste bij u past.