What are you looking for?
behandeling

Slaaptherapie

Met slaaptherapie pakt u de wortel van het probleem aan, met blijvend resultaat.

Wat is slaaptherapie?

Bij slaaptherapie gaat u samen met een slaaptherapeut aan de slag om uw slapeloosheid aan te pakken. Een slaaptherapeut is een gediplomeerd psycholoog die gespecialiseerd is in slaapproblematiek en u zodoende goed kan helpen als u last heeft van slaapproblemen. Samen gaat u op zoek naar oplossingen die u blijvend van uw slapeloosheid af helpen.

Vaak wordt slapeloosheid veroorzaakt door een combinatie van externe en interne factoren. Deze factoren vormen al snel een vicieuze cirkel. Het is vaak erg moeilijk hier om op eigen houtje uit te komen. De slaaptherapeut ondersteunt u bij het doorbreken van de vicieuze cirkel en geeft u concrete tips en handvatten om het probleem bij de wortel aan te pakken.

Slaaptherapie is cognitieve gedragstherapie

Slaaptherapie is een vorm van cognitieve gedragstherapie, namelijk CGT-I (waarbij de ‘i’ staat voor insomnia). Bij CGT-I draait het om het creëren van nieuwe gewoonten. De factoren die invloed hebben op uw slaap, vormen al snel een rigide patroon dat u niet zomaar doorbreekt. Tijdens de slaaptherapiesessies identificeert u met hulp van de slaaptherapeut welke gedachten en welk gedrag uw slaap beïnvloeden en uw slapeloosheid veroorzaken. Vervolgens leert u om dit gedachten- en gedragspatroon te herkennen en te veranderen: u leert ‘slechte’ gewoontes af en leert ‘goede’ gewoontes aan. Hierdoor pakt u de onderliggende oorzaak van uw slapeloosheid aan, in plaats van aan symptoombestrijding te doen.

Slaaptherapie: een bewezen effectieve behandeling

Doordat u bij slaaptherapie tot de wortel van uw slapeloosheid komt, pakt u met deze behandeling het probleem structureel aan. Dit zorgt voor een blijvend positief effect, want het aangeleerde gedrag blijft bij u, ook ná het therapietraject.

Slaaptherapie kost aan het begin mogelijk veel moeite: u wordt immers uitgedaagd uw vaste gedragspatronen te doorbreken en tegen uw gewoonten in nieuw gedrag te vertonen. Bovendien kost het tijd om nieuwe gewoonten volledig in uw routine op te nemen. Daarom is het mogelijk om CGT-I met slaapmedicatie te combineren. Uw slaaptherapeut bespreekt met u de beste aanpak voor uw specifieke situatie.

Voor wie is slaaptherapie geschikt?

Slaaptherapie is geschikt voor iedereen die aan primaire slapeloosheid lijdt. Dat betekent dat uw slapeloosheid niet wordt veroorzaakt door een lichamelijke of geestelijke aandoening of medicijngebruik. Maar ook als u lichamelijke problemen heeft, zoals chronische pijn, of lijdt aan een psychische stoornis, zoals depressie of angst, kunt u baat hebben bij slaaptherapie. Wij adviseren u graag over de beste behandeling voor uw individuele slaapproblematiek.

Meer over slaaptherapie

Wilt u meer weten over slaaptherapie oftewel CGT-I en welke technieken zoal toegepast worden om u van uw slapeloosheid af te helpen? Lees dan onze pagina over cognitieve gedragstherapie bij slapeloosheid. Hier staat uitgebreider uitgelegd hoe en waarom cognitieve gedragstherapie werkt en met welke CGT-I-technieken u uzelf nieuwe gewoonten kunt aanleren.

Uw behandeling

Als slaaptherapie de gekozen behandeling is wijst de specialist u door naar de slaaptherapeuten van Slaapmakend. Slaapmakend behandelt slapeloosheid zonder medicatie en is aanwezig op zeven locaties in Nederland. Meer informatie vindt u hier.

Hulp nodig bij slapen? Wij helpen u graag verder