What are you looking for?
6 oktober 2021

Wat kunt u doen tegen slaapwandelen?

Slaapwandelen blijft een mysterieus slaapprobleem. Wat is het precies en wat kunt u ertegen doen?

Wat is slaapwandelen?

Slaapwandelen is een zogenaamde parasomnie, een aandoening waarbij je je bijzonder gedraagt tijdens de slaap. Andere vormen van parasomnie zijn bijvoorbeeld nachtmerries, praten in de slaap en tandenknarsen.

Slaapwandelen gebeurt meestal één tot drie uur na het inslapen, in de fase van diepe non-REM-slaap, wanneer we moeilijk wakker te maken zijn. En dus niet tijdens de REM- of droomslaap. Het heeft dus niets met dromen te maken.

Voor een buitenstaander lijkt het alsof de slaapwandelaar wakker is. Toch is de slaapwandelaar in een diepe slaap verzonken als hij/zij gaat rondlopen.

Slaapwandelen kan kort duren (enkele seconden tot een paar minuten) of lang (half uur of langer). De meeste periodes duren minder dan 10 minuten en verstoren niet echt iemands slaap. De slaapwandelaar slaapt daarna verder in bed of op een andere, soms vreemde plaats.

Rustig naar bed brengen

Het idee dat u een slaapwandelaar niet wakker mag maken, is een fabeltje. U hoeft iemand niet bruut te wekken. Het beste is om de slaapwandelaar rustig naar bed te begeleiden.

Zorg dat er geen spullen rondslingeren op de grond, waarover de slaapwandelaar kan struikelen. Plaats eventueel een sensormat naast het bed waardoor er een alarm afgaat als de slaapwandelaar uit bed stapt en hij/zij wakker wordt.

Kinderen slaapwandelen vaker

Deze slaapstoornis komt veel vaker voor bij kinderen dan bij volwassenen; het meest bij kinderen tussen vier en twaalf jaar. Eén op de dertig kinderen heeft regelmatig last van slaapwandelen. Jongens slaapwandelen vaker dan meisjes. Factoren zoals ziekte (koorts), stress, vermoeidheid en/of angst kunnen ervoor zorgen dat het normale slaappatroon wordt doorbroken.

Bij de meeste kinderen wordt het slaapwandelen minder naarmate ze ouder worden. Meestal groeien ze eroverheen.

Er zijn ook volwassenen die slaapwandelen. Dan kan de oorzaak soms liggen bij stress, oververmoeidheid, alcohol- of drugsgebruik.

Wat te doen tegen slaapwandelen?

Een regelmatig slaappatroon en ontspanningsoefeningen kunnen helpen om het slaapwandelen te beperken. Daarnaast is het beter dat een slaapwandelaar geen alcohol of drugs gebruikt.

Diverse aandoeningen die onder parasomnie vallen, zoals slaapwandelen, kunnen behandeld worden met medicatie.

In de Ruysdael Slaapkliniek werken neurologen die gespecialiseerd zijn in parasomnie. Maak een afspraak, dan bekijken we hoe we u kunnen helpen.